onsdag 23 januari 2013

Julebröd från Norge

Detta recept har jag fått av Bente, en norska som bor här på Cypern och har ett skandinaviskt bageri här i Ayia Napa sedan nästan 20 år.
Skär en skiva och bred på lite smör, det är jättegott.
Det går också alldeles utmärkt att rosta.





Ugnstemperatur 180 grader
3 st bröd

50 gr jäst
6 dl mjölk
150 gr smör
200 gr socker
3/4 dl malen kardemumma
15 dl mjöl
2 dl korinter eller russin
1 dl hackat suckat
1 ägg att pensla med

Smält smöret och häll i mjölken. Låt vätskan bli fingervarm och rör ut jästen i lite av vätskan.
Häll allt i matberedaren och tillsätt socker, kardemumma och mjölet lite i taget tillsammans med russinen och suckatet. Det är viktigt att lägga i russin och suckat med mjölet, för då klumpar det inte sig.
Arbeta degen tills den blir smidig och släpper kanterna.
Jäs degen i 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i tre delar.
Forma varje degbit till ett runt bröd.
Jäs bröden 30 minuter.
Pensla bröden med vispat ägg.
Grädda i 180 grader ca 35 -  40 minuter.
Låt svalna under bakduk.



1 kommentar:

  1. Hej!
    Sitter och letar efter ett underbart litet bageri på Cypern. Jag bodde och jobbade som reseledare i Ayia Napa för 10 år sedan och åt som regel frukost på ett bageri som låg bredvid svenska kyrkan (om jag inte missminner mig)Det var nästan som ett hål i väggen med ett par bord på utsidan. Hörde dock att dom stängde för några år sedan men så såg jag bilden på brödet här ovan så kände jag igen påsen. Det bara måste vara samma ställe!!! Vart finns det nu? Ligger det kvar lite väster om centrum, en tvärgata ner mot havet? Vi ska fira en50 åring där nere och bara hoppas att man kan köpa en tårta som är fantastisk! Maila mig gärna på johjelm@hotmail.com
    Med vänlig hälsning Johanna

    SvaraRadera