tisdag 12 juni 2012

Jordgubbscheesecake


Detta recept har jag fått min dotter Eva, hon bakade den till min födelsedag. Underbart god!



10 person(er)
Ugnstemperatur 200 grader


Botten:
100 g smör
14 digestivekex

Cheesecakesmet:
600 g philadelphiaost
1 burk (2,5 dl) crème fraîche
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl Maizena majsstärkelse
3 ägg
100 g vit choklad
ca 400 g jordgubbar

Smält smöret och blanda det med krossade digestivekex, använd gärna en matberedare.
Tryck ut kexmassan i botten på en bakplåtpappersklädd form med avtagbara kanter.
Grädda i mitten av ugnen på 200C i 8-10 min, tills ytan har fått lite färg.
Låt svalna, och passa på att sänka ugnsvärmen till 175C.

Vispa samman philadelphiaost och creme fraiche med elvisp. Vispa sedan ner socker, vaniljsocker och majsstärkelse. Rör ner äggen med en slev, ett i taget.

Smält den vita chokladen över ett vattenbad, och rör ner den snabbt i smeten. Mixa jordgubbarna lite lätt i en mixer, och häll jordgubbsröran i smeten. Blanda runt lite lätt, det behöver inte vara så noggrannt, och häll sedan över all smet i pajskalet.
Grädda i mitten av ugnen på 175C i 40 min, lägg eventuellt över ett ark aluminiumfolie om kakan börjar få för mycket färg.
Stäng av ugnen efter 40 minuter, men låt kakan stå kvar i ytterligare 30 min på eftervärme. Ta sedan ut kakan och låt den svalna lite innan du ställer in den i kylen.
En cheesecake bör ätas dagen efter den har tillagats, för att ha bästa konsistens.

(Det kan ibland hända att en cheesecake spricker på ytan när den svalnar. Om den gör det och ska serveras hel på serveringsfat, dölj de eventuella sprickorna med ett vackert litet berg av skivade jordgubbar.)
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar