lördag 10 september 2011

Temperaturskola

Något man verkligen har nytta av när man lagar mat, är att veta vilken temperatur som köttet/fisken är klart/färdigt på. Själv har jag en inbyggd digital stektermometer i ugnen, så det är lätt att ställa in rätt temperatur. Oavsett man steker i stekpannan eller i ugnen gäller samma temperaturer.
Jag brukar sticka ner termometern i köttet och ställa in rätt temperatur, så ringer det när temperaturen är uppe i sina grader.
Men det funkar lika bra med en lös stektermometer som man sticker in i köttet och kollar om det är färdigt. 
Kolla alltid köttet med stektermometern på det tjockaste stället i köttet.
Tänk på att det är en smaksak vilken temperatur man gillar bäst, eftersom det kan variera lite på grund av vilket kött det är som man tillagar. Fisk brukar jag ta ut vid 56 grader, då skivar sig fisken så fint.



Nötkött och lamm
Biff, entrecôte, rostbiff, oxfilé, lamm

blodigt 50°
blodig/medium 52-53°
medium 54-55°
medium/väl 58-60°
genomstekt 62-75°


Köttfärs 75-78°
Kokt högrev 75-80°
Kalvstek 70-75°
Stekar (fransyska och ytterlår) 70-75°
Lammstek 65-75°
Kotlettrad 65-70°
Fläskfilé 60-65°
Karré 70-80°
Stek 67-70°
Skinka 68-75°
Bog 75°


Hel kyckling med ben 72-75°
Kycklingfilé 65°


Fisk 55-58°


2 kommentarer:

  1. hej
    är absolut inte van att laga mat men tänkte att jag ska börja lära mig :) en dum fråga; ska termometern vara i köttet medans det steks i ugnen?
    mvh carly :)

    SvaraRadera
  2. ja helst , annars svårt att veta när det är klart ;)

    SvaraRadera