fredag 8 oktober 2010

Skållat Grahamsbröd

En höstlig dag som denna är det skönt att vara inne och baka bröd. Eftersom jag inte brukar ta mig tid till att göra surdeg, skållar jag grahamsmjölet med kokande vatten istället. Resultatet blir ett saftigt och gott bröd. Jag använder jäskorgar, men det går lika bra utan. Pröva själva så får ni se:



Fördeg:
1,5 dl grahamsmjöl
3 dl kokande vatten

Häll det kokande vattnet över mjölet och rör noga. Ställ på en kall plats att svalna.

Steg 2:

50 gr jäst
1,2 l mjöl, specialvetemjöl
4-5 dl kallt vatten
5 msk olivolja
1 msk salt
1 tsk honung

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt mjölet och fördegen. Tillsätt olja, honung och låt alltihopa arbeta i matberedaren ca 10 min. Degen skall kännas smidig och vara blank. Ibland kan man få tillföra mer vatten eller mjöl. Känn på degen att den  känns smidig och att det är lite studs i den. Tillsätt saltet och låt arbeta i 2 minuter till.
Jäs ca 1,5 tim.
Dela degen i två delar och baka ut till limpor. 
Jäs 1 timma till.  
Pensla dem med vatten, snitta ett par skåror och grädda dem i 30 min i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar