torsdag 5 augusti 2010

Lingonbröd, bröd som inte skall jäsa

Detta bröd behöver inte jäsa, en tunn skiva av brödet är jättegott med ost på eller bara med  en klick smör.
Lingonbrödet fick jag på en restaurang vid Kukkolaforsen i Norrbotten. Jag frågade kocken om receptet och här är det:






1 st bröd

3 dl vetemjöl special
3 ½ dl grovt rågmjöl
½ dl solrosfrön
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 msk malda brödkryddor
1 dl färska lingon
1 dl mörk sirap
3 dl filmjölk


Blanda allt och häll degen i en smord avlång brödform som rymmer 1½ L.
Grädda nederst i ugnen ca 55-60 min. i 150 grader.

 

1 kommentar:

  1. Mitt livs första bakade bröd, fantastiskt gott om jag får säga det själv! Ett helt otroligt recept som jag måste sända en hälsning och tacka för!
    /Charlotte

    SvaraRadera