onsdag 30 juni 2010

Drottningspaj

När man har en god vän som bor i "Buckingham Palace" i Kungsbacka, måste man baka en Drottningpaj till henne. Vi var i England tillsammans i vår, och på Portobello Market fanns skylten som passade precis till min goda väns hus. Och kul är det att både blåbären, hallonen samt svarta vinbären till vinägern har växt i vår trädgård.
























Pajdeg:
75 gr smör
2 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1 litet ägg
½ msk vatten

Fyllning:
250 gr frysta hallon
2,5 dl blåbärssylt
1 msk min egen svarta vinbärsvinäger eller balsamvinäger
3 msk potatismjöl

Topping:
100 gr smör
3 dl havregryn
1,75 dl socker

Blanda alla ingredienserna till pajdegen i matberedare, arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en 28 cm rund form.
Ställ kallt i 30 min. Sätt ugnen på 175 grader. Nagga noga och förbaka pajen i cirka 10 - 12 min.

Blanda ihop fyllningen och häll den i det förbakade pajskalet.

Smält smöret till toppingen och blanda i havregryn och socker, låt svälla 2 min.

Strössla toppingen över drottningfyllningen och grädda i 175 grader cirka 35 - 40 min. Eller tills pajen ser gyllene ut.

Servera med glass eller vaniljsås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar