torsdag 29 april 2010

Lolos Hönökakor

Dessa hönökakor blir ganska stora  (blir 8 st), vill man ha mindre kakor så dela degen i 12 bitar.
Frys snabbt in dem som blir över. Men de brukar gå åt fort. Dessa kakor med smör och ost på är smaskens.



1 liter vatten
½ liter mjölk
250 gr smält smör eller margarin
100 gr jäst
2 tsk salt
1 dl sirap
ca 2 kg vetemjöl

Så gör man:
Smält smöret och tillsätt vatten och mjölk. Låt det bli fingervarmt. Häll degspadet i bunken, lägg i jästen, låt den smälta och lägg sedan i sirapen och mjölet. Arbeta degen i ca 10 min och tillsätt saltet, arbeta degen ytterligare 2-3 min. Låt jäsa 40 min. Dela degen i 8 eller 12 bitar och forma till runda bullar. Kavla varje bulle till 1 cm tjocka kakor, och nagga noga. Låt jäsa 40 min.  Grädda i 275 grader i mitten av ugnen ca 7 min eller tills fin färg. Låt kallna på galler under bakduk och frys in dem som inte används direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar